Copyright 2018 - Matematyka w liceum

Warto zajrzeć

Poniższe odnośniki do stron Internetowych prowadzą do różnych materiałów związanych z nauczaniem matematyki lub matematyką lub innymi zagadnieniami, ciekawymi z punktu widzenia nauczyciela-wychowawcy:

1. Blog Danuty Sterny- bardzo ciekawe artykuły o nauczaniu, ocenianiu...

2. Portal edunews.pl

3. Różne materiały matematyczne na stronie ORE

4. 13 błędów polskiego systemu edukacji

"Albert Camus powiedział kiedyś, że “szkoła przygotowuje dzieci do życia w świecie, który nie istnieje”. Obecny system edukacji jest przestarzałym reliktem, pełnym szkodliwych zasad i ograniczających schematów. Najwyższy czas głośno i wyraźnie powiedzieć o tym, co dokładnie szkoła robi źle i dlaczego tak się dzieje".

Obecny system edukacji powstał na potrzeby gospodarki industrialnej ubiegłych wieków. Ma na celu szkolenie armii bezmyślnych robotów, które będą posłusznie pracować na rzecz obecnej gospodarki.

Całkiem zgrabnie ujęła to prof. dr hab. Dorota Klus-Stańska (wielokrotnie nagrodzona za swoje badania, aktualnie zajmuje się badaniem procesów i mechanizmów kształcenia w szkołach podstawowych oraz generowanych przez nie barier w rozwoju uczniów):

“Szkoła jest skansenem, nie tylko nie zapewniającym nabywania kompetencji do radzenia sobie we współczesności, a wręcz pielęgnującym kompetencje bezużyteczne, autodestrukcyjne wobec jednostki i społeczeństwa (...)”

W tym artykule opisuję 13 najważniejszych błędów polskiego systemu edukacji. Zanim o nich przeczytasz, chcę zaznaczyć, że:

1. Poniższy artykuł skupia się na szkodliwych aspektach polskiego systemu edukacji. Nie oznacza to jednak, że jest on w całości zły i tylko zły. Dostrzegam wiele pozytywnych aspektów ścieżki edukacji polskich dzieci. Mimo to, przytłaczająca ilość wad tego systemu jak i ich ogromne znaczenie sprawiają, że cały system edukacji nadaje się do kosza i ten artykuł ma na celu zwiększenie świadomości tego problemu.

2. Krytykuję system edukacji, nie nauczycieli. Faktem jest, że wielu nauczycieli wykonuje swoją pracę na bardzo niskim poziomie, ale prawdą jest również to, że nauczyciele zarabiają śmieszne pieniądze i nikt nie uczy ich tego, jak uczyć i jak traktować dzieci. To błąd systemu, nie jego pracowników. Oczywiście nauczyciel świadomy błędów systemu edukacji może samodzielnie zminimalizować lub naprawić część z nich we własnym zakresie (i taki jest też cel tego tekstu).

3. Jeśli uważasz, że jakiś fragment tego artykułu zawiera błędne tezy lub nieprawdziwe informacje, napisz o tym w komentarzach - jestem otwarty na rozmowę.

4. Ze względu na długość tekstu, w tym artykule nie opisuję lepszych rozwiązań oraz alternatyw dla tradycyjnej edukacji (np. szkoły demokratyczne czy waldorfowskie, nauczanie domowe). Zostanie to poruszone w jednym z kolejnych artykułów.

Gotowy? Zaczynamy od najważniejszego:

(cały artykuł znajdziesz na stronie: http://michalpasterski.pl/2014/04/13-bledow-polskiego-systemu-edukacji/

5. Ciekawa refleksja ucznia!

Witam,
Jestem tegorocznym maturzystą. Wyniki szacunkowe mojej matury z matematyki to:

  • poziom podstawowy: 80%
  • poziom rozszerzony: 60%


Przede wszystkim niektórych ludzi może szokować tylko 80% z matematyki podstawowej przy rozszerzonym poziomie na około 60%, odniosę się do tego faktu pod koniec tego posta, bo nie jest to cel tego tematu.

Przygotowywałem się naprawdę solidnie do matury od lutego, co de facto jest około 90 dni przed maturą, wtedy byłem na zupełnie innym poziomie matematyki - mimo wszystko udało mi się zbudować takie podstawy aby osiągnąć około 50% wiedzy na poziom rozszerzony. Przerabiając każdy dział strasznie chciałem uczyć się całkowicie od podstaw materiału i kiedy mówię od podstaw mam na myśli od prawdziwych podstaw. NIENAWIDZĘ przyjmować czegokolwiek w matematyce - "bo tak jest i już", a wszyscy na każdym kroku mi tak każą przyswajać wiedzę. Mój nauczyciel w szkole podawał gotowe wzory, a moja już śp. korepetytorka mimo wspaniałego umysłu kiedyś na moje pytania z kategorii "a dlaczego tak jest" odpowiedziała
 mi: "nie filozofuj"

Czytaj więcej na forum matematyka.pl >>