Copyright 2021 - Matematyka w liceum
  • "Każdy głupiec może mieć wiedzę. Chodzi o to, aby ją zrozumieć" - Albert Einstein

  • „Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek" Albert Einstein

  • „Uczenie się, to syntezowanie pozornie rozbieżnych pomysłów i danych” – Autor nieznany

  • "Analfabetami XXI wieku nie będą osoby nieumiejące czytać i pisać, ale osoby nieumiejące się nauczyć, oduczyć i nauczyć ponownie" - Alvin Toffler

  • "Edukacja to rozpalanie płomienia, a nie napełnianie naczynia" - Sokrates

  • "To, co byliście zmuszeni odkryć sami, pozostawia w waszym umyśle ścieżkę, z której możecie skorzystać na nowo, gdy zajdzie taka potrzeba" - Georg Christoph Lichtenberg

  • "Dobre przedstawienie problemu, to połowa rozwiązania" - John Dewey

  • "Wiedza nabywana pod przymusem nie pozostaje w umyśle" - Platon

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Wstawiam tylko niewielki fragment artykułu Pani Danuty Sterny, żeby zachęcić nauczycieli, którzy czasami zajrzą na moją stronę, do przeczytania całości (link do artykułu znajdziesz poniżej).

Trzy czynniki potrzebne dla motywacji

Edward Deci i Richard Ryan (2000) zaproponowali trzy czynniki potrzebne dla motywacji. Są to: kompetencje, autonomia i pokrewieństwo Oznacza to, że ludzie poczują się zmotywowani, gdy (a) są kompetentni w tym, co robią, (b) mają dużą kontrolę nad swoim życiem i (c) są zaangażowani w pozytywne relacje z innymi. Odwrotnie – gdy ludzie są kontrolowani, gdy narzuca się im, co mają robić, gdy nie maja szans na rozwój swoich kompetencji i nie doświadczają pozytywnych relacji, to ich motywacja drastycznie spada. Badania pokazały, że te warunki dotyczą też nauczycieli (Sparks i Malkus, 2015).

Niestety poczucie autonomii u nauczycieli spada. Badali to zjawisko  Sparks i Malkus w 2015 roku: niemal co czwarty nauczyciel zgłosił, że nie ma żadnej kontroli lub jedynie niewielką kontrolę, nad podręcznikami z których korzysta; treściami, których naucza; metodami nauczania, które stosuje; ocenianiem uczniów; dyscypliną uczniów, a nawet ilością zadań domowych, które zadaje.

Jeśli  nie mają kontroli, to też nie mają możliwości wyboru i w konsekwencji nie są autonomiczni w swojej pracy.

Wybór jest potrzebny każdemu człowiekowi. Pisze o tym też Daniel Pink w swojej książce – Drive (wydanej też po polsku).

Czytaj cały artykuł >>